Kärkkäisten Sukuseuran historiaa

Joukko Kärkkäisiä kokoontui 21.1.1938 Helsingissä Evi Jäderholmin kotona suunnittelemaan Kärkkäisten sukuseuran perustamista. Mukana oli mm. maanmittausneuvos Lauri Kärkkäinen sekä hänen lähisukuaan. Ilmeisesti sodan vuoksi varsinainen sukuseuran perustaminen viivästyi 1950-luvulle. Ensimmäinen sukukokous järjestettiin 3.8.1951 Kärkkäisten väkirikkaimmalla paikkakunnalla, Kiuruvedellä. Seuraavassa luettelo sukukokouksista vuosina 1951-2013.

1951 Kiuruvesi sukuvanhimmaksi/ puheenjohtajaksi Juho Emil Kärkkäinen
1953 Rautalampi
1955 Helsinki
1958 Kuopio
1961 Helsinki
1967 Kiuruvesi (Kytölä) sukuvanhimmaksi/ puheenjohtajaksi Lauri Kärkkäinen
1971 Lieksa (Koli)
1978 Lapinlahti
1981 Pieksämäki
1984 Espoo sukuvanhimmaksi/ puheenjohtajaksi Hannu Kärkkäinen
1987 Nurmes
1990 Rantasalmi
1993 Nilsiä (Aholansaari)
1996 Lieksa
1999 Tuusula (Kunnallisopisto)
2001 Iisalmi (Runni) 50-vuotisjuhlakokous
2004 Rantasalmi sukuvanhimmaksi/ puheenjohtajaksi Risto Kärkkäinen
2007 Kuopio (Isovalkeinen)
2010 Rautalampi (koulu)
2013 Iisalmi (kulttuurikeskus

2016 Polvijärvi (Lomakeskus Huhmari)

2019 Kiuruvesi (kulttuuritalo) sukuvanhimmaksi/ puheenjohtajaksi Seppo Kärkkäinen

Kokouksen osanottajia 21.11.1938

Kärkkäisten sukuseuran perustavan kokouksen osanottajia vuonna 1951 Kiuruvedellä seuratuvalla

Kärkkäisten sukuseuran varsinaisen sukukokouksen osallistujia vuonna 1953 Rautalammilla Maukolan talossa

Kesällä 1967 sukuseuran varsinainen sukukokous pidettiin Kiuruvedellä Remeskylän Kytölän talossa

Rantasalmella kesällä 2004 pidettyjen sukupäivien yhteyteen Raimo Kärkkäinen oli järjestänyt kiertoajelun ja raudasta esineitä takovat pepät. Järvimalmin nosto Tuusjärvestä ja sen rannalle rakennetut rautahytit kuuluivat vuosisatoja Rantasalmen historiaan ainakin 1500 luvulta alkaen vuosisatoja.

Pentti Raita esitteli Kuopion sukukokouksessa v. 2007 tekemänsä sukukirjan Kiuruveden Hautajärven erämaihin 1540-luvulla asuinsijansa perustaneen Pekka Pekanpoika Kärkkäisen jälkipolvia. Se täydensi laajasti Kärkkäisten sukuseuran pieniä julkaisuja: Kärkkäisten suku II, IV ja V, jotka ovat Pertti Kortelaisen tekemiä, ja joista Kärkkäisten suku V perustui Kalle Kärkkäisen, Paavo Kärkkäisen ja Pekka Niemisen keräämiin sukutietoihin.

Kesäällä 2010 sukukokous pidettiin Rautalammin koululla. Toisena päivänä Tuulikki Kärkkäinen järjesti kiertoajelun vanhan Rautalammin Kärkkäis-suvun vanhoille asuinpaikoille Konnevedelle ja Hankasalmelle. Tässä kiertoajelulaiset Hankasalmen vanhan Kärkkäälän kylän Hannulassa Ukko Kärkkään ja seitsemän pojan kivimuistomerkillä, jonka kyläyhdistys on pystyttänyt 1530-luvulla kylän erämaahan asuttavaksi raivanneiden ensimmäisten asukkaiden muistoksi.

Kärkkäis-juurille -kiertoajaelulaisia Iisalmessa v. 2013 pidettyjen sukupäivien toisena päiväivänä. Tuulikki Kärkkäisen järjestämä ja opastama kiertoajelu suuntautui Iisalmeen ja Kiuruvedelle. Sukukokouksessa julkaistiin Pentti Raidan kirjoitama kaksiosainen laaja sukukirja Kiuruveden Kärkkäiset I-II, johon Tuulikki ja Matti Kärkkäinen hoitivat kuvat.

Vuonna 2016 sukupäivät pidettiin Pohjois-Karjalassa Polvijärvellä Lomakeskus Huhmarissa. Tässä Pertti Kortelainen esittelemässä tekemäänsä julkaisua Kärkkäisten suku VIII, Pielisjärven Kärkkäiset. Toisen päivän kiertoajelun Tuulikki Kärkkäinen järjesti vanhoille Kärkkäisten asuinpaikoille Polvijärveltä Liperiin Simananniemen kartanoon ja Siikasalmelle sekä myös Joensuuhun kuuluisien Väisälän tiedemiseveljesten, joilla oli Kärkkäis-juuret Kiuruvedeltä.

Kesällä 2019 sukupäivät pidettiin Kiuruvedellä Kulttuuritalossa. Kiuru-saliin kokoontunut sukukousväkeä oli koossa lukuisasti. Sukupäivillä julkaistiin Kärkkäis-tarinoita -kirja. Toisena päivänä Tuulikki Kärkkäinen järjesti kiertoajelun vanhoille Kiuruveden Kärkkäis-paikoille, joista vain yksi kohde oli sama kuin sukukokouksen 2013 yhteydessä järjestämässään.